I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, May 11, 2011

Hidup ... Penuh Cobaan......

Helllooo.... long time no see this blog... Susah nak buka blog nie. mau dekat sbulan dah..huhuhu :( miss my blog.. banyak story yg nak kongsi nie. Semuanya bkenaan hidup. Begini, saya dapat tawaran ke form 6 bawah kat SMK Bongawan. Mula-mula tu, mau reject tapi fikir-fikir, ala... manada lagi tawaran nie selain form 6. SPA8 pun belum tentu dapat kan..hehe. So, discuss ngan parent.. oklah. Kena bagi kebenaran juga tapi risiko tanggung sendiri. Lepas tu, kena bagi pilihan lagi samada tinggal di rumah or asrama... huhuhu( bingung terus .....) Akhirnya, saya membuat keputusan utk tinggal di rumah saja.. Tiba la hari pndaftarannya..jeng..jeng..jeng.....hehehe seram sejuk sikit sebab 1st time menjejakkan kaki ke sekolah tu. Belum tau lg perangai pelajarnya mcmana... aduii..... Tapi, bak kata guru addmath kami.. ' so far so good ' la..hehehe... Ok juga, cuma time dtg boleh2 pula malu2 kunun... hahaha! :) D'pendekkan cerita, selesai la pendaftaran. Tp hari tu sangat2 mengecewakan saya la sebab geng2 kuat semua pindah kecuali c budak kecik( A bukan nama sebenar...haha tak boleh bgtau..... ) . Tinggal la kami berdua.. :( Lepas tu, pulang p rumah ikut my mummy.. ( sebenarnya, ada taklimat p kami pulang.....hahahaha jahat kan ).....Balik rumah nie kecewa sudah nie..mcm mau nangis bah ... Nasib ada mummy tempat ku mengadu. hehe. Cerita2 sama mummy saya tiba2 terbaca iklan masterskill d newspaper. Waaaaaaa..... peluang yg baik!!! hehe Happy terus nie. So, saya call la no yg terterakat newspaper tu. Harap2 dapatla kos nursing, laboratory, pharmacy atau x-tray... tapi, nie la sekali lg slip spm dengan result yg xtau mcamana tu ..menjadi taruhan..betulka tu saya ckp??? hahaha.. suka hati jaa ko nie...adeh... Consultant tu ckap la yg dorang mau kridit in science. Adui... sayang nya science saya teda 1 pun kridit.. sakit jiwa betulll.... :% Tapi, ada kos diploma in Healthcare Management....what???? DIPLOMA IN HEALTHCARE MANAGEMENT????? apa benda nya tu? haha tak pernah lg dengar... so, d pendekkan lg story nie...hehe saya dah daftar ngn masterskill dan form 6 cancelled!!! yeahhhhh... walaupun ramai ckp masterskill teda kualiti, teda peluang kerja la, mahal bayaran la... saya x kisah... yang penting, belajar dan kalau graduate ngn cmerlang, d mana2 pun boleh kerja.... kadang2 orang pandang serong juga masterskill tapi 4 ur informations, pelajar fisioterapi dorang ada kena hantar p India oohhh...hehehe.. Untung ka rugi tu? mestilah untung kan...elaun banyak ba... so, kepada kwn2 ku sekalian..... jangan la ingat masterskill nie mahal sangat sampai duit berjuta2... sama ja mcm kamu masuk U sebenarnya...duit x akan terbuang dgn sia2 kalau btul2 belajar. Bagus lg start dengan diploma, then bila kerja..kamu dpt rasa hasil titik peluh sendiri awal... kalau degree, bagi saya..bagus la... tapi jgn pilih kos yg susah mau cr kerja. kalau x, 4 or 5 tahun belajar buang masa ja.. gaji pun x terasa... so fikir2 la... orang ckp saya rugi cancel form 6 tapi kalau rug pun saya yg rugi... kan? buat apa mau dengar ckap orang. Kita hidup mesti ada prinsip dan keyakinan sendiri... Walaupun saya x sehebat yang lain, tapi suatu saat saya akan buktikan utk menjadi yg terbaik...waaaaa...semangat kebangsaan nie...hahahaha :)))
Moral : Setiap yang kita lakukan, kita perlu mendengar naluri hati kita. Jangan la mau terpengaruh dengan kawan2 tu... Nanti rugi juga.... hehehe....Biarlah kita sendiri yang menentukan periuk nasi kita.... Okay!!!

No comments:

Post a Comment